باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

# معرفی مکان های گردشگری شیراز

eram garden باغ ارم

 

یکی از زیباترین مکان های گردشگری در کشور عزیزمان و شهر شیراز، بدون شک باغ ارم می باشد، که هر ساله بازدید کنندگان بسیاری به شوق دیدن این مکان زیبا به شهر شیراز سفر می کنند. در این بخش از خدمات گردشگری آسایش گستر شیراز توضیح اجمالی در مورد این باغ زیبا و دوست داشتنی داده شده است

باغ ارم با داشتن گیاهان، درختان و گل های متنوع یکی از زیبا ترین باغ های ایران است که امروزه بعنوان یک باغ گیاه شناسی شناخته می شود و مورد استفاده قرار میگیرد. وجود سروهای بلند موسوم به سروناز در دو طرف بعضی مسیرهای این باغ با شکوه، زیبایی و جلوه آن را دوچندان کرده است که هر شخصی با عبور از بین آنها لذت خواهد برد. این باغ تاریخی و بسیار زیبا، همیشه در طول تاریخ مورد وصف بزرگان و شاعران قرار گرفته و از زیبایی های این باغ در کتب تاریخی، دیوان شاعران و سفرنامه ها گفته شده است. زمان دقیق بنای ساخت این باغ زیبا بطور دقیق مشخص نیست اما بنا به شواهد و مطالبی که در سفرنامه های قدیمی آمده است بنظر می رسد که بنای این باغ به صده دهم و یازدهم هجری و زمان دوره سلجوقیان باز میگردد و احتمالا در زمان حکمرانی اتابک قراچه، حکمران فارس که چندین باغ بزرگ بنا شد این باغ هم ساخته شده است و در دوره های بعدی مکانی برای حاکمان زمان خود بوده و بعد از حکومت زندیه، در اختیار خان های ایل قشقایی قرار گرفته بوده است و توسط آنها عمارتی در این باغ ساخته می شود.

عمارت زیبای فعلی درون باغ ارم، در دوره ناصرالدین شاه قاجار و زمانی که حاج نصیرالملک شیرازی این باغ را خریداری کرد با پیروی از اسلوب معماری زندیه و صفویه ساخته شد به نحوی که در خیلی از موارد همچون نقش ها و تصاویر موجود بر روی کاشی ها، از عمارت های دوران صفویه تقلید شده است. در دوره پهلوی، مالکیت این باغ در اختیار فرح پهلوی قرار میگیرد و بنای آن مرمت و تعمیر می شود و ایشان هم این باغ را به دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز) جهت تحقیقات و استفاده برای علوم گیاه شناسی و همچنین استفاده از بنای آن بعنوان کاخ پذیرایی واگذار میکند.

هم اکنون هم مالکیت این باغ در دستان دانشگاه شیراز می باشد که تمامی امور حفظ، حراست و نگهداری این باغ را انجام می دهد و از این باغ جهت امور تحقیقاتی و گیاه شناسی علاوه بر درآمد زایی از گردشگری، استفاده می شود.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.