کولر آبی بخریم یا اسپلیت؟

کولر آبی بخریم یا اسپلیت؟
در انتهای فصل بهار و شروع فصل تابستان نیاز به کولر تبدیل به یک مساله ی مهم میشود.در این زمان افرادی که سیستم سرمایشی دارند باید اقدام به سرویس کردن کولر های آبی یا گازی خود بکنند تا دستگاه ها بتوانند بیشترین بازده را در فصل گرما داشته باشند. معمولا سیستم های سرمایشی یکی از دو نوع کولر های آبی یا کولر های گازی میباشند. کسانی که قصد خرید کولر جدید دارند باید یکی از این دو نوع را خریداری کنند که البته ممکن است در انتخاب خود دچار تردید شوند و اطلاعات کافی برای انتخاب بهترین گزینه را نداشته باشند. انتخاب نوع سیستم سرمایشی به موارد مختلفی بستگی دارد که ما در این مطلب سعی داریم به آنها اشاره ای کنیم و با دادن اطلاعات، به شما در انتخاب بهتر کمک کرده باشیم.
هنگام خرید کولر باید شرایط مختلف محل سکونت خود را در نظر بگیرید و با توجه به شرایط و نیاز های خود سیستم سرمایشی مورد نظر خود را تهیه کنید. شرایط و مواردی که باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است.
شرایط آب و هوایی محل سکونت
شرایط آب وهوای محل زندگی شما یک امر مهم در انتخاب نوع کولری که خریداری میکنید است. اگر محل سکونت شما در شهر و استانی است که دارای آب و هوای گرم وخشک است استفاده از کولر های گازی به شما پیشنهاد نمیشود به این دلیل که کولر های گازی موجب خشک تر شدن هوا میشود و مقدار کم رطوبتی که در هوای خانه شما هست را نبز از بین میبرد. برای مناظق با آب و هوای گرم وخشک کولر های آبی پیشنهاد خیلی بهتری است به این دلیل که این نوع از کولر ها با استفاده از آبی که درون آنها ریخته میشود هوا را خنک میکنند و این آب باعث مرطوب شدن هوای محل استفاده از کولر میشود.
در شرایطی دیگر برای مناطقی که در نزدیکی دریا ها و دریاچه ها هستند و جزیره ها که بسیار نزدیک به دریا هستند استفاده از کولر آبی اصلا توصیه نمیشود. در این مناطق میزان رطوبت هوا به دلیل بخار شدن آب دریا بسیار زیاد است به همین دلیل استفاده از کولر آبی پیشنهاد نمیشود به این دلیل که کولر آبی خود باعث بیشتر شدن رطوبت هوا میشود از همین رو کولر های آبی قابل استفاده دراین مناطق نمیباشد. این مناطق که آب و هوای گرم و شرجی دارند در کشور ما شامل استان های شمالی و نزدیک به دریای خزر و استان ها و جزایر جنوبی و نزدیک به خلیج فارس میشود. پس بهترین انتخاب برای این مناطق کولر های گازی یا اسپلیت ها هستند.

 

قیمت و هزینه ها
یکی از مهمترین مواردی که قبل از خرید باید به آن توجه داشته باشید میزان هزینه ای است که برای خرید سیستم سرمایشی میتوانید انجام دهید.پس بهتر است قبل از اقدام به خرید در رابطه با قیمت سیستم های سرمایشی اطلاعاتی داشته باشید که با توجه به بودجه ای که میتوانید برای خرید سیستم سرمایشی اختصاص دهید نوع کولر را انتخاب کنید. به صورت کلی میتوانیم به شما بگوییم که قیمت کولرهای گازی چیزی نزدیک به 4 الی 5 برابر کولر های آبی است، پس اگر قیمت کولر برای شما مهم است و توانایی پرداخت هزینه بالا را ندارید گزینه بهتر برای شما کولر آبی است.
از طرفی میزان مصرف انرژی نیز در کولر های گازی بسیار بالاتر از کولر های آبی است و همین امر موجب افزایش هزینه های برق میشود. در صورتی که مصرف برق کولر های آبی بسیار کمتر از اسپلیت هاست.
پس به طور کلی انتخاب کولر های آبی چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ هزینه های مصرف انرژی به صرفه تر است.
میزان مصرف انرژی
از دیگر مواردی که باید قبل از خرید از آن اطلاع داشته باشید میزان انرژی است که هر کدام از کولر ها مصرف میکنند. در رابطه با کولر های آبی از طرفی مصرف بسیار زیاد آب وجود دارد که با توجه به کمبود آب در کشور یک چالش به حساب می آید و یک امتیاز منفی برای این نوع از کولر ها به حساب می آید. نکته مثبت درباره این کولر ها درباره مصرف انرژی برقی کمتر میباشد که در مقایسه با کولر های گازی بسیار به صرفه تر خواهد بود.
کولر های گازی مصرف برق بسیار زیادی دارند و باعث افزایش چشمگیر هزینه های برق میشوند.معمولا این مصرف برق در مدل های قدیمی اسپلیت ها بسیار بیشتر است اما در نسل های جدید کولر های گازی سعی شده است که مصرف برق را به طرز چشمگیری کاهش دهند. درباره مدل های قدیمی در صورت سرویس مداوم مصرف انرژی را میتوان کاهش داد. در صورت خرید اسپلیت ها دقت داشته باشید که دستگاهی متناسب با مساحت منزل خود خریداری کنید و همچنین پس از استفاده همیشه در بازه های زمانی مناسب دستگاه ها را سرویس کنید و فیلتر های آنها را تمیز نگه دارید، انجام این کار ها باعث کاهش مصرف انرژی رد کولر های گازی میشود.
درباره ی استفاده از کولر های آبی نیز با رعایت کردن مواردی میتوانید باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش بازده آن شوید. برای این کار لازم است که هر سال کولر ها را قبل از روشن کردن سرویس کنید و پوشال ها را تعویض کنید. برای کولر هایی که روی پشت بام هستند حتما سایه بان تهیه کنید تا از بخار شدن زیاد آب توسط اشعه خورشید جلوگیری شود و هوای خنک راحت تر تولید شود و نیاز به استفاده از دور تند کولر نباشد.

امیدواریم با توجه به نکات گفته خرید مناسب تری داشته باشد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.