آموزش هواگیری رادیاتور در خانه

آموزش هواگیری رادیاتور در خانه
آموزش هواگیری شوفاژ در خانه
هوا گیری شوفاژ و پکیج
با شروع فصل سرما و نیاز به راه اندازی رادیاتور ها یکی از اولین کار هایی که باید انجام بدهید هواگیری رادیاتور هاست. برای سرویس کردن رادیاتور ها انجام عمل هواگیری یک امر بسیار مهم است به این دلیل که اگر در لوله های رادیاتور ها هوا جمع شده باشد مانع از ورود جریان آب به رادیاتور ها میشود و اجازه گرم شدن به آنها نمیدهد، به همین دلیل باید هوای موجود در لوله ها را خالی کنیم تا سیستم گرمایشی به درستی عمل کند.
گاهی اوقات حتی در طول زمستان که معمولا رادیاتور ها همیشه روشن هستند نیز ممکن است دچار هواگرفتگی شوند؛ اگر دیدید که یک یا چند رادیات سرد شده اند و یا قسمتی از آنها سرد و قسمتی گرم شده است به این معنیست که لوله کشی ها دچار هواگرفتگی شده اند و نیاز به هوا گیری دارند.
سعی میکنیم در این مطلب شما را با نحوه ی هواگیری رادیاتور ها آشنا کنیم و انجام این کار را به صورت مرحله به مرحله به شما بیاموزیم.
هواگیری شوفاژ،یک امر ضروری
شوفاژ ها نیز مثل تمامی وسایل سرمایشی و گرمایشی نیاز به سرویس دوره ای دارد. به هنگام سرویس کردن شوفاژ ها هواگیری لوله ها و خود شوفاژ ها بسیار مهم است.
وجود هوا در لوله های شوفاژ یک امر طبیعی میباشد و با انجام سرویس های دوره ای و هواگیری میتوان از خراب شدن شوفاژ ها جلوگیری است. در صورتی که شوفاژهای شما به طور مدام دچار هوا گرفتگی میشوند ممکن است یک مشکل اساسی داشته باشند و از جایی هوا وارد سیستم گرمایشی شما میشود اما اگر در سال سه چهار بار نیاز به هواگیری داشته باشند بسیار طبیعی است.
معمولا در سیستم هایی که عمر طولانی داشته باشند و سیستم قذیمی باشد این امکان وجود دارد که لوله ها و اتصالات آنها دچار خوردگی شده باشند همین امر باعث ورود هوا به درون لوله کشی ها شده باشد.

هواگیری رادیاتور در منزل
در این روزها که هوا کمی سرد شده است ممکن است به سراغ رادیاتور ها رفته و آنها را روشن کنید؛اگر پس از باز کردن شیر رادیاتور متوجه شدید که رادیاتور گرم نمیشود به احتمال زیاد رادیاتور شما نیاز به هواگیری دارد. با ما همراه باشید تا نحوه هواگیری رادیاتور را با هم بررسی کنیم.
اول:چک کردن رادیاتور
سرد شدن رادیاتور ها میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ و یکی از این دلایل وجود هوا در لوله کشی آن هاست. در صورتی که هیچ یک از دلایل زیر در رابطه با رادیاتور شما صدق نمیکند به این معنیست که مشکل رادیاتور شما تنها با هواگیری حل خواهد شد .
1.اگر از رادیاتور شما آب چکه میکند و نشتی دارد باید ابتدا پکیج خود را خاموش کنید. در این مورد بهتر است که با یک تعمبر کار تماس بگیرید تا مشکل را بررسی کند. تعمیر کاران تیم آسایش گشتر آماده خدمات رسانی به شما برای رفع این مشکل هستند.
2.اگر تعداد رادیاتور هایی که سرد شده اند زیاد است احتمالا مشکلی به غیر از هوا گرفتگی وجود دارد.این مشکل میتواند شکستگی لوله ها و یا رسوب گیری آنها باشد.
3.در صورتی که در ساختمان چند طبقه زندگی میکنید و ردیاتور طبقات دیگر گرم میشود و فقط در طبقه شمااین مشکل وجود دارد.

دوم:تهیه پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور
در این مرحله قبل از انجام هر کاری حتما به یاد داشته باشید که سیستم گرمایشی خود را خاموش نمایید،در صورت روشن بودن ممکن است هوای بیشتری وارد سیستم لوله کشی رادیاتور ها شود. نکته ی دیگربعد از خاموش کردن پکیج باید شیرخروجی پایین رادیاتور را باز نمایید، سپس با استفاده از پیچ مخصوص هواگیری که تهیه کرده اید شیر خروجی را باز میکنید(میتوان به جای پیچ از آچار فرانسه یا انبر دست نیز استفاده کرد).
سوم:باز کردن شیر خروجی رادیاتور
مطمئن شوید که شیر های ورودی و خروجی رادیاتور باز باشند. بعد از این با استفاده از پیچی که تهیه کرده اید یا آچار فرانسه قسمت مربعی شکل شیر خروجی را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا شیر باز شود. بعد از باز شدن شیر باید صدای خارج شدن هوا از شوفاژ شنیده شود.
پس از خروج هوا از طریق شیر خروجی و تخلیه کامل هوا آب وارد لوله ها میشود و از شیر خروجی آب میریزد چس بهتر است از قبل یک ظرف زیر شیر و پارچه آماده داشته باشید تا از خیس شدن اطراف رادیاتور جلوگیری کنید. بعد از این مرحله شیر خروجی را در جهت عقربه های ساعت ببندید. این کار را بای تمام رادیاتور های منزل که گرم نمیشوند انجام دهید.


چرا پس از هواگیری شوفاژ گرم نمیشود؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت که در تمام موارد با هواگیری نمیشود انتظار داشت که مشکل کار حل شود؛اگر پس از هواگیری همچنان رادیاتور شما سرد بود باید به دنبال مشکل اصلی بگردیم. این مشکل میتواند از رسوب گرفتن در لوله ها،خراب بودن سنسور گرمایش،قطع شدن گاز ورودی،کاهش فشار گاز و یا آب باشد.
خساراتی که در صورت عدم هواگیری به موقع ممکن است اتفاق بیفتد:
به وجود آمدن صدا در لوله‌ها و اتصالات رادیاتور
نارسایی یا مسدود شدن سرعت جریان آب در پمپ سرکولاتور
تغییر دما بین لوله‌های خروجی و اتاق به دلیل عدم هواگیری شوفاژ
خوردگی سیستم به علت واکنش اکسیژن و لوله های فلزی





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.