آبگرمکن گازی بخریم یا آبگرمکن برقی؟

 آبگرمکن گازی با برقی چه تفاوت هایی دارد؟

آبگرم کن برقی بهتر است یا گازی؟

در طول زمان و با بهره گیری ازتکنولوژی های جدید آبگرم کن هایی که با سوخت فسیلی کار میکردند، کنار رفته و جای خود را به آبگرمکن های برقی و گازی و پکیج ها دادند. در گذشته که تمام مناطق دسترسی به گاز شهری نداشتند آبگرمکن های برقی در این شهر ها بسیار محبوب بود و تمامی این شهر ها از انواع آبگرمکن های برقی استفاده میکردند. با گذشت زمان و گاز کشی در تمامی شهر ها و حتی برخی از روستا ها، استفاده از آبگرمکن های گازی روی کار آمد و بسیار پر طرفدار شد. اما امروزه علاوه بر وجود گاز کشی در اکثر شهرها و استفاده ی اکثریت از آبگرمکن های گازی هنوز آبگرمکن های برقی طرفدارانی دارند و در بعضی موارد استفاده از آبگرمکن های برقی بهتر از گازیست. ما در این مطلب سعی داریم شما را با تفاوت ها و معایب و مزایای هر کدام از این آبگرمکن ها آشنا کنیم.

 

تفاوت آبگرمکن گازی با برقی چیست؟

منبع انرژی؛ تنها تفاوت اساسی این دو آبگرمکن ها در منبع انرژی آنها میباشد. همانطور که از نام آنها مشخص است، آبگرم کن های برقی از انرژی الکتریکی برای برای ورودی و گرم کردن آب استفاده میکند اما ابگرمکن گازی از طریق تبدیل انرژی گاز،در خروجی به ما آب گرم میدهد.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که نحوه ی عملکرد آبگرم کن برقی به چه صورت است؟

در این مدل آبگرمکن هنگام باز کردن شیر آب  و راه افتادن جریان آب در لوله ها، آبگرمکن متوجه عبور آب میشود و هیتر های گرم کننده آن روشن میشوند و آب را پس از گرم کردن به لوله خروجی هدایت میکند و در صورتی که شیر آب گرم بسته شود سیستم متوجه میشود و هیتر خاموش میشود.

 

انواع آبگرمکن برقی:

ابگرمکن ها چه برقی و چه گازی انواع مختلفی دارند از جمله: آبگرمکن مخزن دار، آبگرمکن بدون مخزن، دیواری و استاده.

از معایب آبگرمکن برقی ایستاده اشغال کردن جای زیاد است. برای این مدل آبگرمکن حتما نیاز است که یک فضای بزرگ را مختص آن قرار دهیم به همین علت معمولا این مدل آبگرمکن ها را برای گرم کردن آب بسیار زیاد و مکان های بزرگ استفاده میکنند.

از طرفی دیگر آبگرمکن های برقی دیواری به دلیل اشغال کردن جای کم برای خانه هایی با متراژ پایین بسیار مناسب است.

اگر از دسته بندی دیگر بخواهیم بگوییم میتوان به مخزن دار بودن یا نبودن آبگرمکن اشاره کنیم.آبگرم کن های مخزن داربا توجه به اسمشان دارای مخزنی هستند که حدود 30 تا 80 گالن آب گرم را در یک مخزن عایق بندی شده نگه میدارد. در مخزن این آبگرمکن ها  یک ترموستات قرار داده شده است که در صورتی که دمای آب مخزن کمتر از دمای مشخص شده باشد؛ آبگرمکن روشن شده و با استفاده از انرژی برق دمای آب مخزن را به حد معمول میرساند.

آبگرم کن های بدون مخزن،نسبت به بقیه ی آبگرمکن های برقی پیشرفته تر به حساب می آیند به این دلیل که توانایی گرم کردن آب در لحظه را دارند.به این معنی که این آبگرمکن لحظه ای که شیر آب گرم را باز کنید روشن میشود و سریعا آب را گرم میکند و بعد از بستن شیر آب خاموش میشود.

این نوع از آبگرم کن نسبت به آبگرم کن های مخزن دار مصرف انرژی خیلی پایین تری دارد که حداقل 40 درصد کمتر از آبگرمکن مخزن دار است؛ دلیل این مصرف کمتر انرژی هم اینست که آبگرمکن بدون مخزن فقط هر لحظه که آب گرم باز شود روشن میشود اما آبگرمکن مخزن دار در طول شبانه روز مدت زیادی را در حال مصرف انرژی است.

 

آبگرمکن برقی برای چه زمانی مناسب تر است؟

با توجه به تمام خصوصیاتی که در مطالب بالا گفته شد این طور به نظر میرسد که آبگرمکن برقی نسبت به آبگرم کن گازی معایب بیشتری دارد. در این صورت پس آبگرمکن برقی درچه مواردی میتواند کاربرد داشته باشد؟؟

1.این آبگرمکن برای خانه هایی که متراژ پایین دارند و امکان وجود دودکش برای آبگرمکن وجود ندارد بسیار مناسب است ، به این دلیل که آبگرمکن های برقی نیازی به دودکش ندارند اما مدل های گازی حتما نیاز به دودکش دارند  چون در صورت نرسیدن اکسیژن به آگرمکن های گازی خزرناک است و امکان وجود آلاینده ها در فضای خانه نیز ممکن است.

  1. برای خانه های اطراف شهر ها که به گاز دسترسی ندارند و برخی از روستا ها یا باغ و ویلا های خارج از شهر، انتخاب بسیار خوبی است.

3.استفاده از این آبگرمکن ها برای کانکس ها بسیار مناسب است به این دلیل که گاز کشی برای کانکس ها امکان ندارد چون ممکن است نیاز به جا به جایی پیدا شود ودر مکان جدید گاز کشی وجود نداشته باشد.

4.در برخی از مکان ها مانند برخی آزمایشگاه ها و کارگاه ها و.. که حساسیت به الاینده های گازی وجود دارد نیز ابگرمکن برقی انتخاب بسیار خوبی است.

 

مزایا و معایب آبگرمکن برقی چیست؟

مزایا:

بهترین مزیت این نوع از ابگرمکن ها  دقیقا همین برقی بودن آنهاست؛ چرا که در مکان هایی که گاز کشی وجود ندارد میتوان به راحتی از این آبگرم کن ها استفاده کرد.

از دیگر مزیت های که می‌توان برای آبگرمکن برقی نام برد این است که نصب بسیار راحتی دارد به این علت که مثل آبگرم کن گازی نیاز به لوله کشی ندارد، از این رو هزینه های تعمیر و نگهداری آن بسیار پایین تر است،امکان خرابی در آن کمتر است،خطر گازگرفتگی و نشت گاز در آن وجود ندارد، برای تولید انرژی و گرم کردن آب نیار به اکسیژن ندارد و به همین علت نیازی به دودکش ندارد،در آن نیازی به شعله و شمعک نیست و ار همین رو طول عمر بالاتری نسبت به آبگرمکن های گازی دارد و همچنین تولید آلاینده در فضا را ندارد و باعث آلودگی هوا نمیشود.

 

معایب:

در تمامی دستگاه ها در کنار مزایا معایبی هم وجود دارد؛ در مورد معایب آبگرمکن برقی میتوان به هزینه ی زیاد مصرفی برق باشد. هرچند که انرژِ کمتری مصرف میکند اما به دلیل گران تر بودن هزینه ی برق نسبت به گاز هزینه ی استفاده از این آّگرمکن نسبت به مدل گازی آن بیشتر است.

همچنین میتوان به این مورد که وابستگی کامل به برق دارند را خاطر نشان کرد که در صورت قطع برق به هر دلیلی دیگر نمیتوان از این آبگرمکن استفاده کرد، که البته این دلیل ایرادی نیست که ما به خاطرش ار خرید این نوع بخاری صرف نظر کنیم.

سخن آخر؛امیدواریم که با آشنایی بیشتر با آبگرمکن های گازی و برقی بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشی.

 





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.