آموزش گاشی کاری و سرامیک کاری

آموزش گاشی کاری و سرامیک کاری

کاشی کاری هم مانند دیگر فعالیت های ساختمانی دارای نکات و الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرند و در به کار گرفته شوند تا نتیجه کار پایانی مطلوب باشد.

بر اساس کیفیت، انواع کاشی و سرامیک دسته بندی و درجه بندی می شوند.

درجه یک: کاشی و سرامیک با کیفیت عالی و بدون هیچ نقصی در فرایند تولید

درجه دو: کاشی و سرامیک با کیفیت خوب که دارای نقص های جزئی می باشند.

درجه سه: کاشی و سرامیک هایی که بصورت فله و با کیقیت ضعیف در بازار وجود دارند و دارای نقص و عیبهای فاهشی هستند.

 

اجرای کاشی کاری و مصالح مورد نیاز:

قبل از شروع کار، ابتدا باید تعداد کاشی مورد نیاز آماده شود و باید دقت داشت که پرتی کار هم محاسبه شود که برای هر 100 متر مربع، 2 متر مربع می باشد. که هم برای موزائیک و هم سرامیک صدق می کند.

ملات مورد نیاز برای کاشی کاری باید شامل سیمان و ماسه به نسبت 1 به 5 باشد و در نظر بگیرید که برای هر 25 متر مربع کاشی کاری و یا سرامیک کای، 1 متر مکعب از این ملات نیاز می باشد.

بعد از تهیه و آماده سازی ملات کاشی کاری، باید دقت داشته باشید که سطح زیر کار که کاشی کاری خواهد شد، عاری از هرگونه مواد دیگری غیر از ملات سیمان و ماسه، مانند گچ، کاهگل، خاک گچ و ... باید باشد. زیرا در غیر این صوررت، استقامت کاشی پایین خواهد آمد و کیفیت کار انجام شده کاهش می یابد.

برای اعمال و اجرای رج اولیه در کاشی کاری، ابتدا باید سطح مورد نظر را با سیمان تراز کرد و برای رج آغازین مهیا ساخت. بعد از این مرحله، کاشی ها با استفاده از خاک رس به سطح مورد نظر و صاف شده نصب می شود، خاک رس بعنوان نگهدارنده در این فرایند استفاده می شود تا بتواند کاشی ها را نگه دارد و ملات را به پشت کاشی ها اضافه کرد. سپس رج های بعدی اجرا می شوند. دقت داشته باشید که فاصله ای برابر با دو میلیمتر باید بین کاشی ها اعمال شود که در پایان این فاصله به وسیله دوغاب گچ پر می شود.

برای اضافه کردن ملات سیمان و ماسه به پشت کاشی ها، ملات را با نسبت گفته شده آماده می کنید و مقدار آب باید به نحوی باشد که ملا بصورت سیال دراید تا بتوان آن را به راحتی با پارچ یا وسیله دیگر به پشت کاشی ها انتقال داد. توج داشته باشید که اضافه کردن ملات به پشت کاشی به یکباره انجام نمی شود زیرا باعث افزایش فشار پشت کاشی و کنده شدن آنها می شود، و برای این کار باید اضافه کردن ملات را در پنج مرحله و با فاصله زمانی حد اقل سه دقیقه انجام داد.

در صورتی که ملات اضافه شده به پشت کاشی ها مرطوب ماند، برای گرفتن نم آن ها می توان مقداری سیمان خشک بر روی آن پاشید تا نم آنرا جذب کند و بتوان رج بعدی را اجرا کرد.

باید دقت داشت که فاصله رج اول با دیوار و یا سطح حفظ شود که این فاصله باید 3 تا 5 سانتیمتر باشد تا بتوان با ملات پشت کاشی ها را پر کرد. انتخاب این فاصله بستگی به همواری و صاف بودن بستگی داشته و باید اندازه ای باشد که تمامی پستی و بلندی ها را پوشش دهد. بعد از نصب رج اول و حاصل شدن اطمینان از شاقول و تراز بودن آن، رج بعدی مانند رج اول نصب خواهد شد. همانطور که گفته شد پشت کاشی ها را به یکباره نباید با ملات پر کرد و این کار باید در 5 مرحله و با فاصله زمانی مشخص انجام شود.

بعد از اتمام کاشی کاری  و بعد از گذشت 24 تا 48 ساعت از کاشی کاری و محکم کاشی ها، نیاز به دادن دوغاب به کاشی ها می باشد تا فواصل بین کاشی ها پر شود. این دوغاب، مخلوطی از سیمان سقید، پودر خاک سنگ و آب با نسبت 1 به 2 سیمان سفید به پودر سنگ می باشد که بعد از آماده سازی این مخلوط که باید کاملا سیال و روان باشد یعنی مقدار آب زیادی باید استفاده شود، این مخلوط را بر روی کاشی ها ریخته تا درزها بپوشاند. تقریبا برای هر متر مربع، یک لیتراز این دوغاب لازم می باشد.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.