آموزش گچ کاری ساختمان

آموزش گچ کاری ساختمان

به طور کل، گچ کاری ساختمان دارای دو مرحله اساسی می باشد، اول استفاده از گچ و خاک برای عمل آوری بر سطح مورد نظر، و دوم گ کاری بعد از خشک شدن گچ و خاک.

مزایای گچ و خاک

ملات گچ و خاک، اساس کار گچ کاری بوده و اهمیت و مزایای بسیاری دارد.

این ملات بسیار مقرون به صرفه بوده، و خاک موجود مانع از ایجاد ترک می شود. این در حالی است که در صورت استفاده از تیغه چینی، درزهایی ایجاد می شود که نیاز به کشیدن آستر می باشد.

مزیت دیگر استفاده از ملات گچ و خاک، عایق صوتی بودن خاک است، که باعث می شود ساختار گچی ایجاد شده عایق خبی در برابر صوت باشد.

دیگر مزیت وجود خاک در گچ کاری، جلوگیری از واکنش دادن گچ با آهن است، که در صورت نبود خاک، و مجاورت گچ به تنهایی در کنار آهن، باعث زنگ زدگی آهن و تغیر رنگ گچ می شود و وجود خاک از این اتفاق جلوگیری می کند.

آخرین مزیت اضافه کردن خاک به گچ این است که، اگر گچ به تنهایی استفاده شود بسیار زودگیر خواهد بود و فرصت کمی را در اختیار استادکار خواهد گذاشت برای اعمال آستر اولیه، ولی با اظافه کردن خاک، گیرش آن به تاخیر می افتد.

 

تهیه ملات گچ و خاک

جهت تهیه این ملات، از خاک رس و گچ به نسبت 3 به 1 و همچنین آب استفاده می شود که پس از اختلاط این سه ماده هم زده می شود تا روان شود و سپس گیرش اولیه صورت می گیرد.

 

کروم بندی جهت گچ کتری

این کار جهت تسطیح کار و شاقول بندی کار بوده که بسیار با اهمیت می باشد. جهت انجام این مرحله،دو میخ را در بالا و پایین دیوار می کوبیم در حالتی که 2 سانتیمتر از هر دو میخ بیرون مانده باشد، سپس با ریسمان این و میخ را به هم وصل می کنیم. بعد از این مرحله، سطح دیوار را تا زیر ریسمان با ملات گچ و خاک به وسیله ماله پر کرده و با شمشه سطح آن صاف می شود. این فرایند هر دو نتر تکرار می شود تا کرومبندی گچ کاری تکمیل شود. بعد از خشک شدن کروم ها، فاصله بین آنها که به اندازه 2 متر بود را با ملات گچ و خاک مثل قبل پر کرده و شمشه می کشیم.

 

مرحله گچ کاری

بعد از اعمال گچ و خاک بر روی دیوار (آستر کاری) و خشک شدن آن، باید گچ کاری انجام شود. وسایلی که برای انجام فرایند گچ کاری نیاز می شود شامل استانبولی، کاردک، لیسه، الک و شمشه آلومینیومی می باشد.

تهیه ملات گچی

برای تهیه ملات گچی، نصف استانبولی را آب کرده و چهار مشت و یا 8 کف دست گچ درون آن ریخته می شود و به وسیله یک همزن دستی، همزده می شود. همزدن ملات به مدت 20 ثانیه انجام خواهد شد و بعد 5 دقیق هم نزدن دوباره به مدت 20 ثانیه هم زده می شود تا ملات شکل خودش را پیدا کند و از حالت مایع خارج شود.

 

مراحل گچ کاری

بعد از آماده سازی ملات گچی، این ملات را با ماله بر روی سطح کار که یک آستر گچ و خاک می باشد، می مالیم و سپس با استفاده از شمشه و کشیدن شمشه روی سطح ملات در جهات مختلف، سطح را صاف کرده و ملات اضافه را جمع آوری می کنیم.

در پایان، ملات گچی دیگری با پودر گچی الک شده با دانه بندی بسیار نرم و ریزگچی آماده می کنیم و این ملات را بوسیله ماله بر روی سطح گچ کاری شده اعمال می کنیم و با لیسه به آرامی بر روی سطح دیوار می کشیم تا سوراخهای ریز ایجاد شده در مرحله قبل، به طور کامل پر شوند.

 

نکات کاربردی در گچ کاری

- اگر مقدار گچ استفاده شده در آماده سازی ملات کمتر از مقدار عنوان شده باشد و درصد آب بیش از مقدار تعین شده باشد، بعد از مدتی سطح گچ کاری شده به دلیل تغیر حجم گچ، دچار ترک خواهد شد.

- در مواقعی که هوا بسیار سرد است و امکان یخ زدگی آب ملات باشد می توان مقداری آب گرم به ملات گچی اضافه کرد.

- حتما از گچ تاز در گچ کاری و تهیه ملات استفاده شو زیرا گچ آب دیده چسبندگب و کیفیت مناسب را نخواهد داشت.

- گچ تازه و نو دارای رنگ سفید می باشد.

در دمای بسیار سرد و زیر صفر، از گچ کاری اجتناب کنید.قبل از انجام گچ کاری بر روی سطوح فلزی، ابتدا روی سطح فلز را ضد زنگ بزنیم.


خدمات گچ کاری و سفید کاری




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.