آموزش سیمان کاری

آموزش سیمان کاری

مطالب آموزشی مرتبط با خدمات ساختمان

مطالب آموزشی آسایش گستر

 

  • به طور کلی سیمان کاری شامل موارد زیر است:
  • صاف کردن و هموار سازی اولیه – به وسیله شاسی کشی و رابیتس بندی
  • ریختن ملات بر روی رابیتس – ملات تشکیل شده از سیمان و پودر سنگ
  • کروم بندی طولی و عرضی – برای داشتن سطح سیمان کاری شده صاف و هموار
  • آماده سازی ملات – با درصد مناسب از ماسه و سیمان
  • آستر سیمان – پاشیدن سیمان و یا سیمان کاری برای زیرسازی نما و به طور منظم آب دادن با توجه به نوع نما
  • اجرای لایه رویه بعنوان نما – نمای سیمان شسته و نمای سیمان سفید

دلیل استفاده از سیمان بعنوان نما، قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن آن می باشد، همچنین نمای سیمان مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد.

 

لوازم مورد نیاز جهت سیمان کاری

شمشه آلومینیومی، کمچه، ملاقه، ماله، ریسمان کار، اسفنج (برای لیسه کردن)، و در صورت کار در ارتفاع بلند نیاز به بشکه و تخته می باشد البته در صورتی که نیاز به داربست نباشد.

 

کروم بندی

کروم بندی یکی از مراحل اساسی گچ کاری و سیمان کاری بوده که تاثیر زیادی در نتیجه نهایی دارد و دقت و توانایی استادکار را نشان می دهد. در صورت کروم بندی مناسب، خطای کار و ناشاقولی کاهش یافته و نیاز به چک کردن مدام کار با شاقول و تراس نمیباشد.

 

مراحل سیمان کاری

جهت کروم بندی سطح و دیوار، شاقول را روی سطح مورد نظر قرار داده تا با استفاده ریسمان، ضخامت کروم مشخص شود. بعد از تعین ضخامت کروم، کروم با ملات سیمانی پر شده و به وسیله شمشه فیکس می شود. این فرایند در هر 2متر یکبار انجام خواهد شد.

بعد از خشک شدن کروم، آسترکشی آغاز می شود. برای آسترکشی ابتدا باید ملات سیمانی مهیا شود. ملات سیمانی باید ترکیبی از نسبت 3 به 1 ماسه به سیمان و مقدار مناسب آب تهیه شود و باید ماسه استفاده شده نرم (04) باشد و ترجیحا از نوع تیپ 3 که زودگیر است استفاده شود.

بعد از آماده شدن ملات سیمان، آن را درون استانبولی ریخته و به طور پیوسته و مرتب، مقدار ی ملات را با کمچه برداشته و به سمت دیوار پرتاب می کنیم و به دلیل چسبندگبی روی دیوار قرار می گیرد و ملاقه را زیر ملات ریخته شده نگه می داریم تا مقدار اظافه ملات که شر میکند و میریزد را جمع کند. بعد از سیمانکاری سطح، با شمشه روی آن می کشیم تا هم سطح سیمانکاری صاف شود و هم مقدار اظافه برداشته می شود. قبل از استفاده از شمشه دقت کنید که این وسیله کاملا صاف و تمیز باشد.

بعد از پر شدن فاصله دو کروم با ملات سیمان، شمشه آلومینیومی که درو طرفش روی دو کروم قرار گرفته را بالا و پایین می کنیم تا سطح سیمان صاف و هم سطح کروم شود، اینجا سیمان کاری ما شاقول می شود.

نکته مورد توجه این است که ایجاد شیار و یا ابزار خاص در آستر اعمال می شود.

در مواردی که روی باکس رابیتس شده، سیمان کاری داشته باشیم، قبل از آستر زدن باید خمیره کشی انجام شود. در غیر این صورت سیمانکاری رابیتس بسیار دشوار می شود.

خمیره کشی: ملات پودر سنگ و شیمان سیاه که با کمچه روی رابیتس اعمال می شود.

بعد از تمامی مراحل، در نهایت باید لیسه کشی نهایی انجامش شود که نمای کار انجام شده است.

برای نمای نهایی، ملات سیمانی شامل پودر سنگ و سیمان به نسبت 5 به 1 و همچنین آب آماده می شود. سپس ملات را با ماله بر سطح دیوار اعمال می کنیم تا سطح کار صافتر شود و بعد از آن با اسفنج بر روی سطح سیمان شده می کشیم تا به طور کامل صاف شود و سپس با یک ابر خیس، سطح دیوار را خیس می کنیم و دوباره اسفنج میکشیم تا تممی ناصافی ها صاف شود.

یکی از مشکلات نمای سیمانی، ایجاد شدن ترک به دلایل مختلف مثل نشست ساختمتن و یا انبساط و انقباض می باشد که کارفرما به دلیل عدم اطلاع از این قضیه، پای عدم دقت سیمانکار می زنند که سیمانکار باید از قبل پیمانکار را توجیه کند و یا راه حلی برای آن در نظر بگیرد.

یکی از راه حل ها برای این ورد، استفاده از رنگهای نانویی است که می تواند مانع از ایجاد این ترکها شود.





  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.