نکات مهم در نگهداری یخچال

نکات مهم در نگهداری یخچال

 # مطالب آموزشی آسایش گستر شیراز

 # خدمات تعمیرات لوازم منزل آسایش گستر

 

 یکی از پرکاربردترین وسایل منزل و آشپزخانه یخچل بوده که مواد غذای مختلف با نیاز به دماهای مختلف را می توان در آن نگهداری کرد.

 نکات کاربردی در استفاده از یخچال و نگهداری از مواد غذایی و بو زدایی مواد غذایی درون یخچال

وسیله ای که همه اعضا خانه خیلی بهش علاقه دارند و روزانه چندین بار به آن سر میزنند، حتما یخچال است که هر وقت میل به خوراکی پیدا میکنیم یه سر به آن می زنیم. وسیله ای که مواد غذایی گوناگون مانند میوه ها، سبزیجات، آبمیوه، مواد لبنی، نوشیدنی ها و انواع خوراکی ها را در آن نگهداری می کنیم سرمای مناسب برای نگهداری آنها تامین شود. در قسمت های مختلف یخچال دما متفاوت بوده و باید به دمای هر قسمت آگاهی داشت تا بتوان به شکل درست از مواد غذایی نگهداری کرد.

 

دمای یخچال

دمای خنک یخچال مانع از رشد باکتری ها شده و سبب می شود که ماده غذایی ماندگاری بیشتری داشته و فاسد نشود.مناسب ترین دما برای یخچال 4+ درجه سانتیگراد یا پایین تر  و برای فریزر 17ـ درجه سانتیگراد می باشد که در این دماها بهترین ماندگاری را مواد غذایی دارند. هرچند با تنظیم دمای یخچال روی یک عدد خاص، درما در قسمت های مختلف متفاوت بوده و هر چه به قسمت سردکن نزدیکتر باشد دما خنکتر است و درب یخچال گرمترین قسمت یخچال است.

 

فریزر

همانطور که مشخص است فریزر مکان نگهداری مواد غذایی منجمد و یخ زده می باشد. مواد غذایی که نیاز به دمای بسیار پایین دارند تا ماندگاری خوبی داشته باشند مثل تمامی گوشت ها، سبزیجات و حتی نان، که نان را در فریز بیش از 3 ماه می توان نگهداری کرد و یخچال جای مناسب برای نگهداری نان نیست. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، چیدمان مواد غذایی در فریزر و یخچال است، که در فریزر مواد غذایی باید بسته بندی شده و در کنار یکدیگر بصورت فشرده قرار بگیرند تا به نگهداری سرمای آنها کمک شود. ولی در یخچال مواد غذایی باید از یکدیگر فاصله داشته باشند ا جریان خنک بتواند به همه مواد غذایی برسد و نباید بصورت فشرده در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

 

 

درهای یخچال

به طور معمول درهای یخچال گرمترین قسمت یخچال می باشند و مناسب برای نگهداری مواد غذایی هستند که خیلی به دما حساس نیستند. اما باید دقت کرد که مواد غذایی حساس به دما مانند مواد لبنی و حتی تخم مرغ را درون در یخچال نگذارید چون علاوه بر اینکه در یخچال بیشترین فاصله را موتور خنک کننده دارد مدام در حال باز شدن و گرم شدن می باشد.

 

قفسه های فوقانی

 

قفسه هایی که در قسمت های بالایی یخچال قرار دارند معمولا دمای با ثبات تری نسبت به قفسه های پایینتر که خنکتر هستند، دارند و مناسب برای خوراکی ها و غذاهایی هستند که نیاز به پخت ندارند مانند غذاهای آماده، نوشیدنی و باقیمانده غذا.

 

قفسه های پایینی

قفسه هایی که در قسمت پایین یخچال قرار دارند خب طبیعتا سردتر از قفسه های بالاتر هستند بنابر این برای مواد غذایی که نیاز بیشتر به سرما دارند مثل انواع گوشت، تخم مرغ و مواد لبنی، مناسب است. در بعضی یخچالها قفسه برای مواد گوشتی مشخص شده تا باکتریهای مواد گوشتی به قسمت های دیگر سرایت نکند. گوشت را به طور بسته بندی و درون بشقاب در یخچال قرار دهید.

 

 

کشوی جا میوه ای

خب همانطور که واضح است این قسمت از یخچال مخصوص میوه و سبزیجات است و طوری طراحی شده که رطوبت میوه و سبزیجات  حفظ شود. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که اغلب میوه ها را نباید در کنار سبزیجات نگهداری کرد، زیرا خیلی از میوه ها طالبی، خربزه، گلابی، هلو، زردآلو و... درون خود یک ماده شیمیایی به نام اتیلن تولید می­کنند که سبب زودتر رسیدن میوه خواهد شد که این ماده روی سبزیجات هم اثر گذاشته و رشد آنها را سریعتر می­کند و باعث زودتر زرد شدن آنها می­شود.


خدمات تعمیر یخچال و فریزر




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.