نحوه نگهداری از باغچه

نحوه نگهداری باغچه و گیاهان

 

در فصل تابستان و با گرم شدن هوا و پیدا شدن سر و کله حشرات و آفات، سلامتی گیاهان هم کم و بیش به خطر می افتد. گیاهان و گلهایی که برای بودنشان در باغچه زحمات بسیاری کشیده شده و آسیب دیدن آنها می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. پس بهتر است قبل از هر اتفاقی، پیشگیری کرد و کارهای لازم جهت مراقبت از باغچه و گیاهان را یاد گرفت و به کار برد.

 

نحوه آبیاری گیاهان در فصول گرم

نکته بسیار مهم در فصل گرم تابستان چگونگی آبیاری و زمان آبیاری می باشد. در مناطقی که هوا گرم و خشک است باید دقت شود که آبیاری به شک عمیق انجام شود و اجازه داده شود که خوب آب در خاک نفوذ کند. همچنین در زمان آبیاری دقت شود که آب روی برگ گیاهان پاشیده نشود زیرا این اتفاق باعث آفت زدگی و پوسیدگی برگ گیاهان می شود. اما زمان آبیاری که بسیار مهم هم می باشد باید در ساعات خنک مثلا از غروب آفتاب تا طلوع خورشید انجام شود زیرا در این ساعات آب کمتر تبخیر می شود و آب خنک به گیاه می رسد. به گیاهانی که تازه در باغچه کاشته شده اند توجه ویژه داشته باشید که دچار کم آبی نشوند زیرا در یک سال اول حساس تر هستند. همچنین به گلدانهایی که در محوطه بیرون هستند هم دقت داشته باشید زیرا آنها زودتر خشک می شوند و نیاز است تقریبا هر روز آبیاری شوند.

 

سم پاشی بیهوده نکنید

در خیلی از موارد حشرات برای گیاهان مضر نبوده بلکه مفید هم می باشند پس نیاز به از سمپاشی برای بین بردن همه حشرات نیست و سمپاشی را باید به دقت انجام داد زیرا خود سم می تواند آسیب زننده باشد. در موردحشرات یا باید حشرات مضر را بشناسید و یا دقت کافی داشته باشید تا با دیدن اولین علائم بیماری و یا آفت زدگی سمپاشی انجام شود. به طور مثال شته ها می توانند به انواع گیاهان آسیب بزنند.

 نباید با سم پاشی های بی مورد، تمام حشرات را از بین ببرید

 

شستشوی درختان در باغچه خانگی

کثیف شدن برگ درختان باعث می شود که که روزنه های سطحی برگ برای تنفس بسته شود و سبب کاهش عمر گیاه و بیماری برای گیاهان می شود. از این رو، شستن و تمیز کردن گیاهان امری لازم بوده که باعث سلامتی و شادابی گیاه می شود. البته باید دقت کرد که در زمان شستشو گیاهان و درختان، به آنها آسیبی وارد نشود و با جریان آب ملایم و یا بصورت پاششی این کار انجام شود. همچنین در نظر داشته باشید که شستن و تمیز کردن گیاهان و درختان به طور ویژه در تابستان انجام شود و در هر از گاهی هم در بهار این کار صورت پذیرد.

 

 

کوددهی به اندازه باشد

دقت داشته باشید بیش از حد از کود برای گیاهان استفاده نکنید و همیشه مقدار مناسب را از باغبان متخصص و با تجربه  بپرسید زیرا بعضی از کودها اگر به مقدار زیاد استفاده شوند به شدت به گیاه آسیب می زند و اگر کود آسیب زننده هم نباشد، مقدار زیادکو باعث تشنگی زیاد گیاه در فصل تابستان می شود.

 

هرس گیاهان سبز در تابستان

به جزء هرس کردن درخت و گیاهان در زمستان که درخت در خواب است و خشک شده، هرس در فصل تابستان هم که گیاه سبز است انجام میگیرد اما نه به مثدار و شدتی که در زمستان انجام میشود. در تابستان فقط باید دقت کرد که شاخه های خشک و یا قسمت های مزاحم هرس و حذف شوند.

 

در هرس تابستانه شاخه های خشک و مزاحم  حذف شوند

 

گیاهان دارای پیاز و بهاری

با شروع فصل تابستان، گیاهانی که دارای پیاز هستند مانند لاله، سنبل و ...دیگر گل نخواهند داد. برای این گلها و گیاهان بهتر است که برگهای آنها را با دقت و آرامی جدا کرده و پیاز آن را با دقت و ظرافت از خاک بیرون کشیده و در گلدانی که حاوی ماسه است قرار دهید و در انباری و جایی که خنک و تاریک باشد نگهداری کنید و در اسفند ماه قبل از شروع بهار دوباره در خاک قرار دهید و به آنها آب دهید که دوباره برای شما نوید بخش بهار و زیبایی باشند.

 

حذف علف های هرز

 حذف علفهای هرز اهمیت ویژه ای برای باغ و باغچه دارد و درتمامی فصول باید آن را انجام داد زیرا این علفهای هرز آب و مواد مغذی خاک را جذب می کنند. بنابر این در فصل تابستان که مقدار آبرسانی به خاک کمتر می شود، اهمیت ویژه ای باید برای از بین بردن علف های هرز قائل شد. سعی کنید از راههای طبیعی استفاده کنید و از عفکش های شیمیایی استفاده نکنید.

 

مالچ پاشی را از یاد نبرید

در فصل تابستان که هوا گرم است مالچ پاشی می تواند بسیار موثر و مفید باشد زیرا ملچ پاشی کمک به حفظ بیشتر رطوبت خاک باغ و باغچه می شود. وقتی که یک لایه مالچ بر روی سطح خاک قرار می گیرد، این مالچ از خاک محافظت کرده و نمیگذارد زیادی گرم شود و رطوبت خودش را از دست دهد.  همچنین مالچها از رویش علف هرز در باغ و باغچه هم جلوگیری می کنند . سعی کنید از مالچهای طبیعی مانند خرده چمن، خاک اره ، پوست فندق و گردو و پوست درختان پهن برگ استفاده کنید و هرگز سراغ مالچهای پلاستیکی نروید.


خدمات باغبانی




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.