قبل از استارت زدن خودرو حتما باید کلاچ بگیریم؟ چرا؟

آیا نیازی به گرفتن کلاچ به هنگام استارت زدن خودرو می باشد؟
 

در زمستان و در هوای سرد، بهتر است قبل از استارت زدن کلاچ را بگیرید تا فشار کمتری به استارتر وارد شود.

آیا گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن خودرو ضروری است؟

همیشه زمان استارت زدن و روشن کردن خودرو، دنده را خلاص می کنیم، اما آیا خلاص کردن و کلاچ را گرفتن با هم تفاوتی دارد یا خیر؟

 

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن خودرو 

 

قبل از استارت زدن، چه کاری باید انجام داد؟

به طور کل، در تمامی خودرو ها عملکرد استارت یکسان است هرچند که در ظاهر تفاوتهایی وجود دارد. در زمان استارت، موتور الکتریکی استارتر با گشتاور بسیار بالا سبب چرخش در چرخ دنده های موتور شده و باعث راه افتادن سیلندر و پیستون و در نهایت راه افتادن و روشن شدن موتور می شود.

برای حرکت خودرو نیاز به حرکت چرخ ها میباشد و برای این امر باید ابتدا دنده ها و جعبه دنده با واسطه کلاچ و دنده خودرو، با موتور درگیر شود و به حرکت در آید و سپس این چرخش به چرخ ها منتقل شود. وقتی که دنده در حالت خلاص است، چرخ دنده های هرزگرد آزاد هستند و هیچ درگیری با قسمت دیگر ندارند و حرکتی هم ایجاد نمی شود.

 

 

کلاچ گرفتن قبل استارت زدن خودرو لازم است؟

قبل از استارت زدن چه باید کرد (مزایای گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن)

اگر در زمان استارت زدن، خودرو در دنده باشد، تمام نیروی وزن خودرو به موتور وارد می شود و فشار بسیار زیادی به موتور می آید.بنابر این قبل از استارت زدن، حتما باید دنده ها رو خلاص کرد. با خلاص کردن دنده، چرخ دنده های هرز گرد گیربکس آزاد شده و به صورت غوطه ور در روغن غلیظ به چرخش ادامه می دهند و موتور به طور  کامل از جعبه دنده خلاص نمی شود. که این مورد باعث می شود مقداری از انرژی موتور هنوز صرف چرخ دهنده ها شود و فشار وارده بر موتور استارتر در هنگام روشن شدن خودرو بیشتر شود و به مرور باعث آسیب دیدگی و ضعیف شدن آن می شود. بنابر این، بهترین راه این است که با گرفتن کلاچ، جعبه دنده را بطور کامل از موتور خلاص کرد. با فشردن کلاچ، پمپ های هیدرولیکی با پمپاژ روغن بر صفحه خورشیدی فشار وارد کرده وسبب جدا شدن دیسک و صفحه از یکدیگر می شود و این امر باعث می شود که دیگر موتور با گیربکس ارتباطی نداشته باشد.  البته در بعضی ماشین ها سیستم استارت ماشین را طوری طراحی کرده اند که باید حتما کلاچ را بگیری تا استارت عمل کند، که این طراحی هوشمندانه ای می باشد.

 

 

ضرورت گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن خودرو

وظیفه کلاچ قطع ارتباط میان موتور و گیربکس و همچنین انتقال نیرو ما بین موتور و گیربکس است. در حالتی که دنده خلاص است، باز هم مقدار فشار و نیرو از سمت کلاچ به موتور استارتر وارد می شود، البته این مقدار نیرو ناچیز است و بیشتر در خودروهای قدیمی و یا با باطری ضعیف می تواند مزاحمت ایجاد کند. بنابر این بیشتر برای خودرهای قدیمی، ماشین های دارای باطری ضعیف و همچنین در زمان سرما بیشتر توصیه می شود که قبل از استارت زدن حتما کلاچ گرفته شود و با این کار، مقدار نیرویی که صرف چرخاندن هرزگردهای گیربکس می شود، از دوش موتور استارتر برداشته شود و از باطری خودرو هم برق کمتری مصرف شود.


خدمات تعمیر خودرو و تعویض لاستیک در محل




  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.